Oedeemtherapie

Wat is oedeem?

Oedeem is vocht op plaatsen in het lichaam waar vocht normaal niet of nauwelijks aanwezig is. Het kan voorkomen in een bepaald lichaamsdeel, een orgaan of over het hele lichaam. Maar vaak zit oedeem aan de voeten en enkels. Meestal blijft er kuiltje achter als er zo’n tien seconden met de duim op de zwelling wordt gedrukt (pitting oedeem). Maar er bestaan ook vormen van oedeem waarbij een putje drukken niet mogelijk is.

Door een stoornis van het lymfevatenstelsel wordt weefselvocht onvoldoende afgevoerd. Vochtophoping in de huid en onderliggende weefsels veroorzaakt onder andere (pijnlijke) zwellingen en stijfheid.

Lymfoedeem geeft in het aangedane gebied, bijvoorbeeld armen, benen en/of de rest van het lichaam een zwaar gevoel en/of een gevoel van spanning. Soms veroorzaken de zwellingen zeurende of stekende pijn en stijfheid in gewrichten. Bewegingen kunnen beperkt worden. Het gewicht en de lichaamsomvang kunnen toenemen. Lymfoedeem kan ook voorkomen in de midline (borst-, buik-, rug- en genitaalregio). Vaak is dit het gevolg van de behandeling van kanker. Ook hiervoor kunt u terecht bij SkinsClinique.

Manuele Lymfedrainage

Door manuele lymfdrainage (een speciale massagetechniek), in combinatie met compressietherapie (elastische kousen) zorgt de huidtherapeut ervoor dat het vocht beter afgevoerd wordt. Hierdoor nemen pijn en stijfheid af. Daarnaast adviseert de huidtherapeut u graag, hoe u zelf de afvoer van lymfevocht kunt stimuleren en verergering kunt voorkomen.

Oedeemtherapie start meestal met een nulmeting, daarna wordt er pas behandeld. Het lymfesysteem wordt geactiveerd en het vocht wordt naar delen van het lichaam gemasseerd waar het beter afgevoerd kan worden. Een therapeutische elastische kous kan worden aangemeten zodra het oedeem constant is.

Met een zacht pompende beweging van de handen activeert de huidtherapeut het netwerk van de lymfevaten direct onder de huid. Door de speciale handgrepen die de therapeut toepast, de zogenaamde oedeem- en fibrosegrepen, kunnen de huid en het onderliggende weefsel met lymfevaten heel gericht behandeld worden. Met oedeemgrepen leidt de huidtherapeut het overtollige vocht door het weefsel naar een plaats waar het gemakkelijker opgenomen wordt. Met fibrosegrepen maakt de huidtherapeut verhard weefsel (fibrose) soepeler zodat het vocht er gemakkelijker doorheen stroomt en de pijnlijke stijfheid afneemt. Soms worden littekengrepen ingezet om verharde en/of verkleefde littekens doorgankelijk te maken voor vocht.

Skins-Advies

• Vermijd beschadiging van de huid (i.v.m. infecties).

• Gebruik bij het ontharen liever geen scheermesjes en wees alert op irritaties  van de huid door ontharing crèmes.

• Voorkom inspanning / overbelasting: Door teveel of te lang bewegen en te zwaar of te lang te tillen, ontstaan in de spieren veel afvalstoffen. Om deze afvalstoffen weer te kunnen afvoeren, wordt extra lymfe vocht aangemaakt.

• Voorkom afknelling

• Bij zwelling; uw arm of been ontspannen hoog leggen en als u gaat slapen uw arm of been op een kussen leggen.

Maandag:

Dinsdag: